Risico’s van het laseren van de ogen

Risico's van het laseren van de ogen

Complicaties die leiden tot een verlies van zicht zijn zeer zeldzaam. Maar bepaalde bijwerkingen van laser oogchirurgie, met name droge ogen en tijdelijke visuele stoornissen, zijn vrij algemeen. Deze gaan gewoonlijk na een paar weken of maanden weg en zeer weinig mensen beschouwen het als een langdurig probleem.

Risico’s van ogen laseren omvatten:
Droge ogen. De operatie zorgt voor een tijdelijke afname van de traanproductie. Voor de eerste zes maanden ofzo na uw operatie, kunnen uw ogen ongewoon droog voelen als ze aan het genezen zijn. Droge ogen kunnen de kwaliteit van uw visie verminderen.

Uw oogarts kan aanraden dat u oogdruppels gedurende deze tijd gebruikt. Als u ernstige droge ogen ervaart, kunt u kiezen voor een andere procedure om speciale pluggen in uw traankanalen te krijgen om te verhinderen dat uw tranen van het oppervlak van uw ogen wegvloeien.

Glans, halo en dubbele visie. Na de operatie kan het moeilijk zijn om ‘s nachts te zien. Misschien zie je glans, halo rond heldere lichten of dubbelzijdig zicht. Dit duurt meestal een paar dagen tot een paar weken.

Zelfs als een goed visueel resultaat wordt gemeten onder standaard testomstandigheden, kan uw visie in dim licht (zoals bij zonsondergang of mist) na de operatie in grotere mate worden verminderd dan voor de operatie.

Als de laser te weinig weefsel uit je oog verwijdert, krijg je niet de heldere visieresultaten waar je op hoopte. Ondercorrecties zijn meer voorkomend voor mensen die bijziend zijn. U heeft mogelijk nog een laserprocedure nodig binnen een jaar om meer weefsel te verwijderen.

Overcorrections: Het is ook mogelijk dat de laser te veel weefsel uit je oog verwijdert. Overcorrecties kunnen moeilijker zijn om te repareren dan ondercorrecties.

Astigmatisme. Astigmatisme kan worden veroorzaakt door oneven weefselverwijdering. Het kan een extra operatie, bril of contactlenzen vereisen.

Flap problemen. Vouwen of verwijderen van de flap vanaf de voorkant van uw oog tijdens de operatie kan complicaties veroorzaken, waaronder infectie en overmatige tranen. De buitenste hoornvlieslaag (epithelium) kan abnormaal groeien onder de flap tijdens het helingsproces.

Visieverlies of veranderingen. In zeldzame gevallen kan je verlies van zicht veroorzaken als gevolg van chirurgische complicaties. Sommige mensen zien ook niet zo scherp of duidelijk als eerder.

Heb je nog meer vragen over het laseren van ogen? Neem contact op met Visus Oogkliniek